Sunday, 29 July 2012

ATTENTION~~


mungkin saya takkan berblogging.....



atau mungkin dah tak rajin komen2 blog korang dah.....




tapi tak apa..insyaALLAH saya kembali nanti (echewahh! ayat tak boleh blah) doakan kejayaan saya...
terima kasih buat mereka yang sentiasa menyokong & menyukai blog saya..terima kasih sangat2..
tanpa kalian, saya mungkin dah lama delete blog ni..^^







STPM.....HERE I COME!!!




Thursday, 19 July 2012

PENGHINAAN PERTAMA

assalamualaikum..patutnya minggu ni minggu ulangkaji sebab bulan depan nanti dah sibuk ujian..hehe, malas nak ulang kaji..sebab tu terus buat entry baru..haha!! hmm...lepas dengar ada orang hina saya ni orang miskin kutuk, tiba2 saya teringat kisah lama ketika saya darjah 2. waktu tu, saya ada seorang budak mulut jahat yang suka kutuk2 kawan sekelas. bukan saya seorang saja, malah satu kelas dia kutuknya.



saya lupa pula nama si mulut jahat tu..mulut dia memang macam puaka. kurang ajar betullah. dialah budak paling nakal seanteero dunia!!! dia suka buli budak perempuan. pernah sekali dia buat saya terjatuh..GRR!!! habis baju sekolah kotor..



kebanyakan pertuturan si mulut jahat tu memang 90% kata2 kesat..kalau orang lain dengar, memang terasa nak tampar aje..tapi entahlah ya, masa tu saya tak termakan hati langsung dengan apa yang dia katakan. saya bersabar, bersabar dan terus bersabar. tak tahulah dari mana kesabaran tu datang padahal saya jenis yang panas baran..sampailah suatu hari dia mengungkapkan kata2 yang menyebabkan saya berhenti menulis..



sengaja **tuut...tuuuttt*** kan sebab tak mahu budak bawah 12 tahun yang baca blog ni terikut..agak kurang ajar bila si mulut jahat tu menghina orang tua saya sendiri.jadi, automatik saya pun................



saya tak ingat sama ada saya belasah si mulut jahat tu ke tak..yang pasti, saya ada sumbat kertas kat mulut dia..padan muka!! mujurlah Rani halang saya drpd terus cederakan si mulut jahat tu..sambil Rani menghalang, saya beri mesej  kat si mulut rabak tu..tak ingatlah saya cakap apa..yang ni kot?



haha! jahat juga mulut saya, kan? Rani bawa saya ke belakang bangunan sekolah. dari situ, saya mula menangis. bukan menangis sebab kutukan tak berasas si mulut jahat tu, tapi menangis sebab menyesal tak belasah dia dari awal lagi..kalau tak, tentu dia takkan melibatkan ibu bapa, kan?



cuba bayangkan..kalau budak2 zaman dulu pun dah mula cakap kata2 kesat, apatah lagi budak2 zaman sekarang..kan?? saya harap peristiwa saya ni dapat pengajaran buat mereka yang suka maki2 orang. korang kena ingat, orang yan teraniaya lebih afdal doanya. jadi, kalau doakan benda2 buruk terjadi kat korang, memang akan betul2 berlaku..sebab itulah ada hadis cakap, MULUT MANUSIA LEBIH TAJAM DARIPADA PEDANG...


**ibu bapa perlulah pantau pertuturan anak2 di luar rumah..jangan mengendahkan mereka apabila mereka menghamburkan kata2 kesat. sesungguhnya, mulut mereka yang menuturkan kata2 kesat itu lebih busuk daripada BANGKAI BINATANG... :)

renungkanlah~





Saturday, 14 July 2012

BANJIR OOO BANJIR

assalamualaikum.. (>,<) jumaat lepas, seluruh daerah Muar mengalami banjir kilat..pagi2 pula tu...kilat asyik memancar aje kat langit..hujan pula lebat selebat-lebatnya...mujurlah rumah berdekatan dengan Bukit Bakri, jadi tak kena banjirlah sangat..hehew! sampai aje kat sekolah, saya agak terkejut jugalah tengok keadaan sekolah tercinta ni....





ni la kali pertama sekolah tercinta saya mengalami banjir, jadi agak jakun sikitlah..haha!! dekat bangunan depan sekolah tu banjirnya cetek..saya pun mula fikir yang banjir ni takkan basahkan diri semua pelajar kat sini..haha! jadi, saya redah banjir tu tanpa menanggalkan kasut..



kelas saya pula agak jauh..dan bila sampai aje kat blok kelas saya,......





sampai ke lutut! macam tak percaya aje..nasib baiklah saya pakai seluar panjang dalam kain sekolah, jadi boleh angkat kain tinggi2 sikit sebab tak nak kain basah..tapi disebabkan saya terjatuh, kain & baju semua basah..nasib baiklah buku tak basah..


akibat jatuh tu, saya dapat 'habuan' ni..


syukurlah terluka sikit..sampai aje kat kelas, tinggal saya seorang aje!! tapi selang beberapa minit, geng2 asrama datang..diorang untung sebab bawa payung bersama, jadi diorang kurang basah..tapi apa yang menggelikan hati kitorang bila tengok keadaan payung salah seorang drpd geng asrama..



walaupun dah pukul 9 pagi, hujan masih lebat macam pukul 5 tadi...meskipun cuaca dalam kategori merbahaya, namun masih ramai pelajar SMK (P) Sultan Abu Bakar ni datang ke sekolah..dalam kelas saya pun hanya 4 orang aje yg tak datang..saya bersyukur kerana semua pelajar di sekolah ni masih mahu ke sekolah demi menimba ilmu..(terharunya!!) semua kelas tak kiralah form berapa, di belakangnya mesti ada tempat sidai kasut..haha!!



jadi, hampir 90% geng 6B2 berkaki ayam..haha!! tapi bukan kitorang aje, malah pelajar2 lain pun berkaki ayam juga..tapi apa yang paling terharu, ada cikgu yang sanggup mengajar kami tanpa berkasut..Cikgu Hashim, kitorang tabik kat cikgu!



hujan mula reda dalam pukul 12 tengah hari....kitorang agak jakun lagi bila nampak padang sekolah jadi macam pantai..haha!!




walaupun hari jumaat tu memang teruk kena banjir, tapi saya dapat lihat semangat untuk menimba ilmu dari dalam setiap diri pelajar..saya dapat lihat betapa tabahnya cikgu2 SABGS ni mengajar kitorang walaupun baju & badan basah kena hujan..serius, sya sangat terharu..saya bangga jadi warga SABGS!!! terima kasih YA ALLAH kerana memberi peluang kepada kami untuk menghadapi dugaan ni..(^_^)v

photo credit to: SABGS MUAR

*barangkali semua insan tidak menyedari bahawa dugaan sebenarnya memberi kesedaran serta melatih kita untuk menjadi insan yang tabah..



Sunday, 8 July 2012

BOLING FORM 6!

assalamualaikum..fuhh!! minggu ni sibuk sangat..ni pun tengah ponteng masa nak ulang kaji..ahax!! pening bila kitorang kena kejar silibus sebelum STPM mula..eeiii takut pula rasanya. okey2, rabu lepas, saya & geng tingkatan 6 pergi main boling..masing2 kena pakai baju ikut rumah sukan...rasa janggal bila pakai baju biru sebab sebelum ni saya rumah sukan kuning..so, bila pakai aje baju biru, ramai tegur saya.. ><



kitorang ke sana naik bas sekolah..cuba bayangkan, geng 6 bawah dengan geng 6 atas disatukan dalam bas..memang dah macam ikan sardinlah gamaknya. sampaikan saya dan kawan saya, katy terpisah sekejap..huwaa!!!



bila dah disusun betul2, semua orang dapat duduk, tinggal saya dan katy aje berdiri..mujurlah cikgu hashim tolong kitorang..dia ajak kitorang tumpang dalam kereta dia..dalam kereta cikgu hashim, saya dan katy bising2 sampaikan cikgu pun terikut sekali bising..haha!! masa dalam perjalanan, saya nampak banyak rambutan!!




kecoh kan? hahax! bila dah terasa boring, saya dengan muka tak malunya on radio kat kereta cikgu hashim..lepas tu keluar pula lagu Najwa Latiff ni haa..last2 saya, katy & cikgu hashim nyanyi sama2 sebab dah terasa boring sangat..xD







sampai aje kat boling, kitorang & cikgu dah buat haluan masing2..saya & katy tak terlibat dalam pertandingan boling ni, so kitorang borak2 & kacau budak2 lain..ahax!! saya cuba2 pegang bola boling ni..tapi lain pula yg jadi..><




jari terlekat pula..haha!! tapi nasib baiklah dapat lepas..dalam 10 minit tu, perut dah mula meragam..kat tepi kawasan boling ada tempat jual makanan..saya dah nampak dah ais krim tapi duit tertinggal dalam kereta cikgu hashim..nak mintak kunci kat cikgu hashim, dia pula tengah main boling..tak nak kacau punya pasal, saya minta pakcik driver bas sekolah belanja saya ais krim..ahax!! tak malu betul..apa2pun, terima kasih pak cik!!!



pertandingan tu ambil masa 2 jam jugalah..pemenangnya masih belum diputuskan lagi..maybe isnin esok kot? habis aje pertandingan tu, kitorang balik ke sekolah..saya & katy tumpang kereta cikgu hashim lagi..perut memang dah meragam dah..lapar giler! kitorang pon saje2 mintak cikgu makanan.haha!!



mesti korang pelik kan apalah saya cerita ni..haha!! bukannya apa, even kisah boling ni tak berapa menarik, tapi cukup buat saya timba pengalaman cara2 main boling dengan baik..thankx Pika sebab kongsi ilmu baling boling kat aku! nanti aku try ikut tips kau nanti..hehew (tu pun kalau ada masa nak main..><)!!


**kadang-kadang peristiwa yang kecil pun, kita masih dapat menimba ilmu meskipun ilmu tersebut tidaklah sebesar mana... (^_^)v