Thursday, 26 April 2012

~~Pertandingan Silat Kembali~~

assalamualaikum!
dalam bulan april ni, saya rasa seronok sebab saya berpeluang ajar jurus puteri untuk sekolah saya sendiri..hehew! agak takutlah juga sebab saya tak berapa ingat langkah2 masa saya masuk pertandingan dulu..jadi bila ajar budak2 jurus, agak kekok sikit..hehe. selama beberapa hari saya ajar diorang, alhamdulillah diorang memang banyak memahami..untung betul saya dapat anak murid macam diorang ni..hahax!! 

25 april (semalam), pertandingan tu dah bermula..mula2 kategori solo dan tempur dulu..jurus pula buat pada 26 april esoknya pula. jadi maknanya jurus peteri saya bolehlah rehat2 jap..haha..serius, diorang yang bertanding, saya pula yang nervous..haha!! saya sempat juga snap2 gambar kesemua peserta silat daerah muar-ledang ni..(^_^) sorry yew, bersepah sikit susunan gambar ni..ngee~

Kategori Solo Putera & Puteri






















Kategori Tempur Putera & Puteri























setakat ni, wakil solo & tempur dalam sekolah saya semua buat mantap!! faiz, raja & fazeera memang buat bersungguh2 kali ni..hari ni (26/4) kategori jurus saya pula yang bermula..tapi entry lainlah nanti yew..hari ni nak cerita pasal solo & tempur dulu..hahax!!



Sunday, 22 April 2012

MeMoRieS IN BLOK C SABGS

errmmm...dekat blok ni, saya jarang singkah ketika tingkatan 1-3..dalam blok ni ada bilik seni, bilik tayang, bilik NILAM, bilik mesyuarat guru dan kelas2 tingkatan 6..blok ni kira macam 'kembar siam' blok B sebab bercantum..haha!! bila masuk ke tingkatan 4, saya mula aktif ke sini akibat dari tugas saya sebagai pengerusi pustakawan NILAM..urghh!!! jadi pengerusi memang memenatkan..nasib baik kerja tak berapa susah..huhu..






walaupun jarang ke blok C, tapi ada banyak juga kenangan2 yang saya dapat..tapi yang paling banyak adalah di bilik seni...haha!! bila teringat balik, memang buat saya gelak guling2..XXD mana taknya, dari tingkatan 1 sampailah ke tingkatan 5, saya tak pernah tinggal untuk duduk ke bilik seni..maklumlah, saya ni *kipas susah mati* seni lukis sebenarnya..ahax!! okeylah, kalau nak bebel ni, memang sampai subuh pula korang baca..ahax!! saya coretkan sedikit kenangan yang saya ingat...harap korang terhibur tau!! (^_^)



terlalu stress buat folio seni sampai berdarah hidung..urghh!! malu betul!





SIAPA USIK BARANG MODEL AKU, HAH!??





jing wei...sorry yew..hehehe





masa ni kat bilik tayang..time hantar folio sejarah form3





YAYAH-budak yg takut duduk sorang2 dengan lelaki (even dgn cikgu)


time ni cuba2 menjawab soalan kimia peringkat universiti..cikgu ajak saya turut serta. ingatkan soalannye senang2, tapi............





akibat spray terlalu dekat...huwaaa!!!





isi data nilam memang mencabar!! kalau tak sempat save, semua data yg diisi hilang terus..





belakang cikgu, berbual2..depan cikgu, buat kerja..XXD





kena komplem dengan cikgu #######



tindakan saya jadi topik hangat sehari..XD





PENGAJARAN: tanya cikgu kalau tak faham..




Monday, 16 April 2012

SeKoLaH PoNDoK PuNYa CeRiTa

masa tahun 2003 (tak silap), saya kena sekolah kat satu sekolah pondok kat Kampung Baru Muar. sekolah tu agak terpencil, so takde saper yang tahu sekolah ni wujud. jarak antara sekolah tu dengan rumah saya MEMANG JAUH..so, bile nak pergi ke sana, saya amek jalan pintas; masuk ke Sekolah Agama Bakri Batu 6 dan keluar melalui pintu belakang..haha!! setiap kali lalu ke kawasan sekolah tu, selalu juga bertembung dengan kawan2..kitorang tegur2 macam tu aje...tu la..tak tahulah kenapa saya tak boleh sekolah kat SABBE tu..




lepas lalu kat SABBE, saya kena pula lalu kat kawasan semak samun..jangan cakap ar..kat situ memang sunyi sepi...takde orang langsung yang lalu!! bila nak jalan kat sini, saya mulalah rasa macam ada hantu kat situ..haha!!




kadang2 sampai ke satu tahap tu, saya terpaksa berlari kuat bila cuaca tak berapa baik..lagi menakutkan bila hujan lebat siap ada petir lagi..bayangkanlah, kat semak samun tu banyak pokok2 tinggi..bila petir sambar pokok tu dan saya pula ada kat bawah.......................perghh memang tak dapat bayangkan..sebab tu saya terus lari..time ni ikut cakap mak: "kalau hujan, lari terus. kalau ada orang kat depan, langgar je..jangan sampai berhenti kat tepi pokok"..hhaha!!




lepas lalu kat semak tu, sekarang lalu pula kat kawasan kampung. kawasan ni saya suka!!! sebab dapat kejar2 anak ayam..haha!! kadang2 kejar kucing, kadang2 juga kejar itik2..




tapi, kadang2 tu kegembiraan mengejar anak ayam berubah bila bapak ayam datang.............




Perjalanan masih lagi belum berhenti...tipulah kalau saya cakap saya tak penat berjalan..penat!!! tapi kena teruskanlah juga sebab nak belajar agama..kadang2 bila dah terasa bosan, saya tengok binatang2 kat tepi semak dan parit. Pernah terjumpa kura2, ketam, ikan sepat...ada juga biawak2 yang ada kat tepi parit besar..haha! hari2 tengok biawak tu...agaknya biawak tu pun boring tengok saya..XXD




Sampai aje ke sekolah dah amek masa lebih kurang 20 minit..selalunya bila sampai, semua orang dah beratur nak baca doa dengan asma’ul husna..kat sekolah ni, kantin dan tandas takde disediakan. So, bila lapar aje, kitorang beli dari kedai terdekat & kadang2 beli makanan yang ustazah jual..kalau nak ke tandas, kitorang pergi kat surau depan sekolah..selalunya saya beli nasi goreng dari ustazah sebab makanan kat kedai tu semuanya mahal2..dah lah pergi sekolah bawa seringgit aje..haha!




Aktiviti masa rehat, memang ada! Disebabkan kawasan sekolah tu agak sempit, kitorang bermain kat dalam sekolah aje..kadang2 main kat surau..kat situ, kitorang main ting2, sorok2, police centry..ahax! permainan yang popular masa tu ialah main tepuk kad..pernah juga try main. Tapi......................




Waktu balik memang menakutkan..bayangkanlah keadaan pukul 6.30 petang..lalu pulak kat kawasan semak samun..perghh!! takut betul! Mujurlah ada kawan (tak ingat nama sape) volunteer nak temankas saya..yuhhuu!!! tempat yang paling menyeksakan ialah kat kawasan perkampungan yang saya kejar anak2 ayam tadi. Sejak tu, binatang2 kat situgarang semacam je, especially bapak ayam dengan angsa..>,<’’



Ada teman pun takde guna..sebab kitorang2 sekali bapak ayam tu kejar..huwaa!! menakutkan betul!




Sampai aje kat rumah, baju basah kena peluh..kain sekolah kotor kena air parit..kasut, jangan tanyalah..penuh lumpur! Haha...lawak2. tu baru satu hari, belum lagi setiap hari..XXD




Sebulan lepas tu, saya berpindah ke SABBE, sekolah yang agak dekat dengan rumah saya..syukur2..takde lagi bapak ayam yang kejar saya lagi..hahax!! walau apapun, saya tetap rindukan saat2 jadi murid kat sekolah pondok tu..rindu pekse sama2..rindu main sama2..rindu solat berjemaah sama2..tak tahulah sekolah tu masih ada lagi atau tak..tak kisahlah tapi apa yang penting, bapak ayam tu gerenti dah buat lauk raya..yiehaaa!!!!!