Saturday, 17 March 2012

MeMoRieS iN BLOK B SABGS

ahaa..kalau yang lepas2 saya cerita tentang BLOK A, sekarang ni saya cerita tentang blok B pula..ahax!! seronok juga bila terkenangkan zaman2 sekolah ni..dalam blok ni, ada makmal untuk pelajar aliran sains, perpustakaan, kelas tingkatan 5, bilik kaunseling dan kelas tingkatan 6 bawah..


dekat2 dengan blok A jew..^_^


masa tingkatan 1-3, adalah juga datang ke perpustakaan pinjam2 buku..bila naik aje tingkatan4,.....haram. haha!! masuk bilik kaunseling pun kadang2, itupun kalau ada hal tentang IPTA yang ingin saya tanya..masa PMR 2009, kitorang peksa kat sini juga...dulu masa kitorang 4sains3, 4sains2, 4sains1 semua duduk kat makmal kimia, fizik dan biologi..masa ni kitorang takde kelas sebab bangunan sekolah masa tu tengah dibina (kot..tak ingat pula). kiranya ni dalam kategori 'kelas tumpangan' la..huhu.

bila naik ke tingkatan 5, kitorang akhirnya dapat kelas masing2...hehew!! tapi rasanya tak sampai 2 bulan sebab kitorang kena pindah ke bangunan baru...seronok betul!!! tingkatan 5 yang rasmikan bangunan baru dulu...yieehaa!! selain tu, kat blok B ni juga, saya selalu menyelinap masuk untuk lepak2 sampai ke pukul 6 (nanti saya terangkan kenapa saya balik lambat) tapi tak buat apa2 la..sekadar duduk dan tidur....XXD...okey, panjang lebar pula saya bebel..ahax!! ni saya lukiskan sikit kenangan2 yang saya ingat masa menghuni kat blok ni...hope you like it!~~


cara paling senang dan menjimatkan masa+tenaga..XXD





yana..nanti ajar aku cara ikat benda tu taw!!





lampu kelip2..rasa macam disko aje..><"





tak tumpuka perhatian masa cikgu kamariah ajar BM..haha!!






tempat simpanan rahsia..tak tahulah sama ada buku tu ada kat bawah tu lagi ke tak..XX)



*penghargaan*




pertama kali sir neo marah2...sorry, sir!!





haha!! jangan dicontohi sikap ni..XXD




maksud peribahasa: org yg dengki kpd org lain akan memusnahkn diri sendiri





selalu khayal bila masa fizik..sebab tu markah dapat UMMMPPHH!!



jangan salah sangka..saya memang suka buat bot kertas bila hujan berhenti..XXD





YAYAH=budak yang selalu main sebut je..XP



nasib pelajar 'kelas tumpangan'...T^T





cikgu chong, my teacher's chemistry







haha!! main eksperimen acceleration..^^




pengajaran: jangan letak beg sekolah atas lantai bila hujan...






Monday, 12 March 2012

MeMoRieS in BLOK A SABGS





hhmm...tiba2 hati tergerak nak tengok balik gambar2 yang saya ambil masa bersekolah di SMK(P)SAB muar..rindu betul kat sekolah!! hukhuk..bila agaknya nak singgah nanti..hhmm...dalam CD, memang x payah cakaplah..penuh betul gambar2!! haha...bile tengok gambar2 masa form 1-3, lawak betul..muka masing2 mcm innocent jew..XXD

mase form 1-3, kitorang yg plajar RANCANGAN KHAS semua duduk kat blok A..blok ni memang unik! cikgu kitorang cakap, blok ni dibina mase 1938..hoho..memang lama..even bangunan 50% kayu, tapi dah cukup mengisi banyak kenangan..^^




ni ar kelas2 saya dulu~ <3


macam korang tahu, saya ni memang cepat lupa..haha!! so, sblum, lupa ue datang, better saya coretkan sikit kenangan saya masa menghuni kat blok A ni..hope korang terhibur~~


kena marah dengan cikgu BI (lupa saper)





kelas saya betul2 kat atas bilik guru





sorry cikgu zuflin!!XXD





jatuh buat pertama kali kat SMK(P)SAB sebelum jatuh kat tmpt lain..hukhuk





geng2 3RK2 yg segan dgn bab sains..XXD






lain kali jangan duduk sorang2 






time ni balik pukul 7 sebab bas tambang datang pukul 6..T^T




Friday, 9 March 2012

LANGKAH2 MELUKIS FIGURA MANUSIA

urrmmm...sejak akhir2 ni terlalu ramai mahu saya ajar mereka melukis figura manusia dan haiwan..haha!! saya ni tak berapa reti nak ajar orang, jadi saya sediakan langkah demi langkah camne nak melukis dengan mudah...hope korang faham2 ar apa yg saya sediakan ni...saya hanya mampu mengajar korang camni..semoga bermanfaat...(^_^)V


1- sebelum melukis, pastikan korang dah set nak melukis figura dengan gaya apa. bila dah dapat bayangkan, lakar figura dalam bentuk geometri (bulat, segi empat, bujur). sebaik-baiknya lakar dengan menggunakan pensel HB kerana mudah untuk memadam jika tersalah melakar.



2- bentuk badan figura lelaki biasanya lebih lebar dan panjang daripada bentuk figura perempuan. dan kakli figura perempuan lebih panjang daripada kaki figura lelaki.jangan tanya kenapa..saya sendiri pun x tahu..haha!! digalakkan melukis 'orang mancis' sebelum melakar bentuk badannya.




3- then, buat lakaran kasar, iaitu melukis bentuk2 seperti muka, baju, tangan dan kaki. seelok-eloknya lakar dengan pensel HB juga kerana bila nak padam, ia tak menjejaskan lukisan.






4- tajamkan pensel dan lukis bahagian yang memerlukan garisan halus serta berulang-ulang seperti rambut, corak baju serta lipatan skirt yang telah saya bulatkan di atas.




5- yeahh!! sekarang barulah start melukis dengan menggunakan pen!! yuhuu..lukis figura mengikut lakaran yang korang buat tadi. saya galakkan menggunakan pen dakwat basah bermata bola 0.7 atau pen artline..x kisah pen apa asalkan ia tebal.




6- untuk melukis corak baju dan rambut, pen bermata bola 0.5 perlu digunakan agar ia nampak lembut dan sejajar. tidak digalakkan menggunakan 0.7 kerana khuatir gambar kelihatan agak 'berat'..




7- (lihat garisan yang dibulatkan) bahagian lipatan, hujung dan tengah garisan dibuat kasar manakala yang lain digaris halus. gaya lukisan ini mampu menonjolkan watak..urmm..ni memang susah untuk saya ajar..ia memerlukan kreativiti tersendiri untuk mengagak yang mana perlu ditebalkan garisannya. cara yang paling efektif ialah dengan menjadikan setiap lukisan komik sebagai contoh.





8- padamkan garisan lakaran dengan bersih. korang bolehlah ta,bah apa2 pada lukisan seperti mewarnakannya atau membuat signature di bahagian tepi lukisan. yup..tanda tangan adalah elemen harus buat pelukis2...^^



kalau saya cakap ni, mesti korang gelak...sebenarnya, saya mengasah lagi bakat melukis ni dengan merujuk kepada buku2..kalau korang ada buku rujukan Pendidikan Seni Visual tingkatan 1,2,3,4,5 harap JANGAN BUANG kerana buku2 ue boleh jadi 'guru' korang..trust me! selain tu, korang bolehlah merujuk mana2 komik daripada komikus tempatan..


COMIC CLASSROOM ada 3-4 siri dan ia adalah panduan buat mereka yang mahu melukis komik. bagi saya, agak WAJIB dimiliki oleh mereka yang conta akan lukisan..hehe...

**sebenarnya, setiap manusia memiliki bakat. namun, jika kita tidak mengasah bakat yang ada, sampai bila-bila bakat itu akan disia-siakan. paterikan usaha supaya bakat yang ada dapat menghasilkan kejayaan..^^






Tuesday, 6 March 2012

YeY KuCiNG BaRu~

malam kelmarin, time saya nak buka puase, tibe2 aje ade bunyi kucing kat luar..bunyi ue mcm dari jarak jauh..tapi saya biarkn jew..kot2 kew ue kucing jiran haha!! tibe2 rasa pelik pulak bile kucing ue mengiau sampai ke okul 8.30..saya ajak akak tengok2 kot2 kew kucing ue ad dalam parit besar..hah..mmg betul!! kucing ue mmg ad kat dalam parit ue..mmg dalam! x tahu nak amek camne..abang2 jual burger tengok semacam jew kat kitong..eeii...sabo jew..

pastu..JENG JENG JENG... jiran saya Cik Imah datang..dia mmg peminat kucing..saya n akak mintak tolong kat cik imah..dia suruh menantu lelaki dia tolong amekkn..alhamdulillah...kucing ue dapat diselamatkn..THANK YOU CIK IMAH!! bile dapat jew kucing ue, yg pertama kitorang dapat, perghh!!! busuk giler!! bile dh mandikn, baru ar wangi sikit..



 kucing mak, name dia BUNTAL (sebab perut mcm ikan buntal..haha!!) jeles bile ad kucing ni..XXD




buntal asyik nak cari gaduh jew dgn kucing baru ni..isyh2..memang jenuh nak leraikn 2 ekor ni..ahax!! tapi bile dah 2 hari kucing ni menetap kat umah abadi ni, baru ar buntal menerima ia seadanya..ahax!! skemanyew ayat..X)..ni saya amek beberapa pic kucing saya pagi tadi...suka tengok diorang main sama2..


















haha...tadi ada bincang2 dgn mak nak beri nama kucing ni ape..mak suruh gabungkan ayat BUANG+DALAM+LoNGKANG...ahax!!! bile bincang2, mak nak namakn bukang..eeiii...xbest nyew name!! tapi xp ar..ok ar drpd xd name..XXD


**hargai haiwan..mereka pun ada perasaan juga..