Thursday, 19 July 2012

PENGHINAAN PERTAMA

assalamualaikum..patutnya minggu ni minggu ulangkaji sebab bulan depan nanti dah sibuk ujian..hehe, malas nak ulang kaji..sebab tu terus buat entry baru..haha!! hmm...lepas dengar ada orang hina saya ni orang miskin kutuk, tiba2 saya teringat kisah lama ketika saya darjah 2. waktu tu, saya ada seorang budak mulut jahat yang suka kutuk2 kawan sekelas. bukan saya seorang saja, malah satu kelas dia kutuknya.



saya lupa pula nama si mulut jahat tu..mulut dia memang macam puaka. kurang ajar betullah. dialah budak paling nakal seanteero dunia!!! dia suka buli budak perempuan. pernah sekali dia buat saya terjatuh..GRR!!! habis baju sekolah kotor..



kebanyakan pertuturan si mulut jahat tu memang 90% kata2 kesat..kalau orang lain dengar, memang terasa nak tampar aje..tapi entahlah ya, masa tu saya tak termakan hati langsung dengan apa yang dia katakan. saya bersabar, bersabar dan terus bersabar. tak tahulah dari mana kesabaran tu datang padahal saya jenis yang panas baran..sampailah suatu hari dia mengungkapkan kata2 yang menyebabkan saya berhenti menulis..



sengaja **tuut...tuuuttt*** kan sebab tak mahu budak bawah 12 tahun yang baca blog ni terikut..agak kurang ajar bila si mulut jahat tu menghina orang tua saya sendiri.jadi, automatik saya pun................



saya tak ingat sama ada saya belasah si mulut jahat tu ke tak..yang pasti, saya ada sumbat kertas kat mulut dia..padan muka!! mujurlah Rani halang saya drpd terus cederakan si mulut jahat tu..sambil Rani menghalang, saya beri mesej  kat si mulut rabak tu..tak ingatlah saya cakap apa..yang ni kot?



haha! jahat juga mulut saya, kan? Rani bawa saya ke belakang bangunan sekolah. dari situ, saya mula menangis. bukan menangis sebab kutukan tak berasas si mulut jahat tu, tapi menangis sebab menyesal tak belasah dia dari awal lagi..kalau tak, tentu dia takkan melibatkan ibu bapa, kan?



cuba bayangkan..kalau budak2 zaman dulu pun dah mula cakap kata2 kesat, apatah lagi budak2 zaman sekarang..kan?? saya harap peristiwa saya ni dapat pengajaran buat mereka yang suka maki2 orang. korang kena ingat, orang yan teraniaya lebih afdal doanya. jadi, kalau doakan benda2 buruk terjadi kat korang, memang akan betul2 berlaku..sebab itulah ada hadis cakap, MULUT MANUSIA LEBIH TAJAM DARIPADA PEDANG...


**ibu bapa perlulah pantau pertuturan anak2 di luar rumah..jangan mengendahkan mereka apabila mereka menghamburkan kata2 kesat. sesungguhnya, mulut mereka yang menuturkan kata2 kesat itu lebih busuk daripada BANGKAI BINATANG... :)

renungkanlah~





13 comments:

  1. saya pon akan buat benda yg sama. nape nak libatkan mak ayah or family kan? memang jangan haraplah boleh lepas.. akan ku kejar sampai ke lubang cacing sekalipon. muahahaha.. XD

    ReplyDelete
  2. hahax! betul2..tu soal sensitif kan? ^^

    ReplyDelete
  3. SAYA SUKA ENTRI PERKNGSIAN NIEEE..anta isu yg wajar diprtghkan...terbaikkkk zatullll...

    ReplyDelete
    Replies
    1. terima kasih..(^_^)
      bukan apa..sakit telinga dengar bahasa budak2 zaman sekarang..
      =,=

      Delete
  4. Saya Membaca Tampalan Ini (SMTI)

    ReplyDelete
    Replies
    1. eh? aq t'bace STMI plak..haha!

      Delete
  5. uishhh bestlah saya tgk cite nie...SEDIH....

    ReplyDelete
    Replies
    1. huk2..sedih sangat2 bile kena hina..
      :'(

      Delete
  6. Saya suka saya suka.....saya banyak kali dah kena macm tapi ttp bersabar dan bersabar

    ReplyDelete
    Replies
    1. jyeah!! ade kawan~~
      betul tu.tak dapat buat apa melainkan bersabar..
      harap2 sabar kita masih tnggi lagi..aminn

      Delete
  7. Haha tu la jdnya bl nk mncabar sgt..skrg ni akak tgah bayangkan cemana rupa dia dgn krtas dlm mulut kaka

    ReplyDelete
    Replies
    1. hehe...geram punya pasal..haaa amekaw! masuk dalam mulut terus..
      xD

      Delete
  8. mana pergi budak mulut jahat tu yayah???kalu jumpa dia, yayah marah tak lagi???sebelum berehat, jenguk le baju raya kat blog akak, kot2 berkenan...

    ReplyDelete