Saturday, 14 July 2012

BANJIR OOO BANJIR

assalamualaikum.. (>,<) jumaat lepas, seluruh daerah Muar mengalami banjir kilat..pagi2 pula tu...kilat asyik memancar aje kat langit..hujan pula lebat selebat-lebatnya...mujurlah rumah berdekatan dengan Bukit Bakri, jadi tak kena banjirlah sangat..hehew! sampai aje kat sekolah, saya agak terkejut jugalah tengok keadaan sekolah tercinta ni....





ni la kali pertama sekolah tercinta saya mengalami banjir, jadi agak jakun sikitlah..haha!! dekat bangunan depan sekolah tu banjirnya cetek..saya pun mula fikir yang banjir ni takkan basahkan diri semua pelajar kat sini..haha! jadi, saya redah banjir tu tanpa menanggalkan kasut..



kelas saya pula agak jauh..dan bila sampai aje kat blok kelas saya,......





sampai ke lutut! macam tak percaya aje..nasib baiklah saya pakai seluar panjang dalam kain sekolah, jadi boleh angkat kain tinggi2 sikit sebab tak nak kain basah..tapi disebabkan saya terjatuh, kain & baju semua basah..nasib baiklah buku tak basah..


akibat jatuh tu, saya dapat 'habuan' ni..


syukurlah terluka sikit..sampai aje kat kelas, tinggal saya seorang aje!! tapi selang beberapa minit, geng2 asrama datang..diorang untung sebab bawa payung bersama, jadi diorang kurang basah..tapi apa yang menggelikan hati kitorang bila tengok keadaan payung salah seorang drpd geng asrama..



walaupun dah pukul 9 pagi, hujan masih lebat macam pukul 5 tadi...meskipun cuaca dalam kategori merbahaya, namun masih ramai pelajar SMK (P) Sultan Abu Bakar ni datang ke sekolah..dalam kelas saya pun hanya 4 orang aje yg tak datang..saya bersyukur kerana semua pelajar di sekolah ni masih mahu ke sekolah demi menimba ilmu..(terharunya!!) semua kelas tak kiralah form berapa, di belakangnya mesti ada tempat sidai kasut..haha!!



jadi, hampir 90% geng 6B2 berkaki ayam..haha!! tapi bukan kitorang aje, malah pelajar2 lain pun berkaki ayam juga..tapi apa yang paling terharu, ada cikgu yang sanggup mengajar kami tanpa berkasut..Cikgu Hashim, kitorang tabik kat cikgu!



hujan mula reda dalam pukul 12 tengah hari....kitorang agak jakun lagi bila nampak padang sekolah jadi macam pantai..haha!!




walaupun hari jumaat tu memang teruk kena banjir, tapi saya dapat lihat semangat untuk menimba ilmu dari dalam setiap diri pelajar..saya dapat lihat betapa tabahnya cikgu2 SABGS ni mengajar kitorang walaupun baju & badan basah kena hujan..serius, sya sangat terharu..saya bangga jadi warga SABGS!!! terima kasih YA ALLAH kerana memberi peluang kepada kami untuk menghadapi dugaan ni..(^_^)v

photo credit to: SABGS MUAR

*barangkali semua insan tidak menyedari bahawa dugaan sebenarnya memberi kesedaran serta melatih kita untuk menjadi insan yang tabah..



6 comments:

  1. dulu pernah jadi gak kat matriks saya. semua jalan n padang kena tutup dgn air. cuma yg menggelikan sbb sebelah padang tu loji kumbahan. tapi nasib la x berbau n x nampak ada benda yg timbul2. huhu.. ;p

    * boleh x tukar comment box ni jadi popup window... n xde word verification.

    ReplyDelete
    Replies
    1. eeiii...jadi kena redah jugalah?
      alaa..saya xreti tukar popup window..boleh tunjuk ajarkn?
      T^T

      Delete
  2. wah untunglah dapat main air. aku tak pernah merasai banjir walaupun cetek. haha.

    ReplyDelete
    Replies
    1. byk ar ko..tp huwaa!!! aku x sempat nak ain kapal kertas..haha!!

      Delete
  3. kalau kat skolah sy pabila banjir mesti ada banyak berudu...geli la jgk...ada kawan kite ni x geli ngan berudu dia pun pegang and baling kat saya..saya pun menjerit (menjerit kegelian) sampai terjatuh dalam air ..hbis basah kuyup baju ...mujurlah masa tu sy bawa baju sklh yg lain sbb dah tahu sekolah mesti banjir...budak2 lelaki pun suka tangkap berudu....hish3 gelinya....tapi yg bestnya bila banjir kat sekolah mesti cikgu bagi kiterang (semua murid sekolah)bebas..blh je nk gi mana...tapi ada keburukan juga pabila nk balik...masa balik papa letak kereta dekat dengan kedai..kedai tu jauh sikit dengan sklh.papa trpksa letak kat situ kereta sbb x leh lalu...so trpaksa la berjalan sikit (sikit la sangat).sambil brjlan saya pgang kerja sekolah yg tlh dikeluarkan tadi (masa tunggu papa mari) ...tiba2 ada kertas jatuh dari buku tu....saya pun mengeluh sambil menangkap kertas tu (tpi x dapat) sbb saya tangkap slow2 takut baju basah kuyup....so scary (bagi saya la)

    ReplyDelete
  4. waahhh..lepas baca cerita wardina ni, saya teringat zaman kecik2 saya..saya suka tangkap berudu then bawa balik..pastu minta mak belakan..haha!! apa2pun, sekolah dgn banjir mmg xkn berpisah..xD

    ReplyDelete