Tuesday, 1 May 2012

YoSH! BeRuSaHa YaYaH!!!


masa saya dalam tingkatan 3, ada juga berangan nak menghasilkan sebuah novel setelah membaca novel Allayarham Azizi Abdullah yang bertajuk Memoir Seorang Guru (al-fatihah buat beliau)..memandangkan ketika itu sekadar angan2, saya pun taklah ambil serius sangat tentang hal tu. bila saya sudah selamat menamatkan persekolahan tahun lepas, barulah semangat nak buat novel berkobar2..




tapi masa tu, saya tak berapa yakin nak buat cerita apa..ramai bercadang kepada saya untuk buat cerita cinta..erkk? serius, saya memang kurang berminat dengan cerita cinta ni..minatlah sikit, cuma tak berapa besar sangatlah..lagipun, saya masih belum ada pengalaman tu semua..haha!! jadi, bila difikirkan balik, novel berkisar tentang guru dan sahabat agak kurang diketengahkan. oleh itu, saya memasang niat untuk membuat jalan cerita bertemakan guru dan sahabat..(^_^)




ketika membuat rangka cerita, memang buat saya sakit jiwa..haha!! mana taknya, saya bukannya pandai sangat mengubah jalan cerita yang menarik..pernah sekali saya menangis sebelum tidur kerana tiada idea nak cerita apa..takdir ALLAH, saya terus dapat idea untuk buat cerita tentang kelas saya dulu; 5sains3...oleh kerana latar belakangkan kelas, saya minta izin kawan2 untuk guna nama diorang..haha!! ada yang terkejut & ada yang tak percaya yang saya nak buat novel..apa2pun, ini sekadar rancangan saja..bukan betul2 pun..XD




untuk menambahkan pengetahuan ayat menarik, saya sanggup baca hampir berpuluh-puluh novel semata-mata nak kumpul ayat2 pelik..hahax!! kadang2 saya ada baca peribahasa dan hafal untuk diisi dalam novel saya nanti..dan terbaru, saya beli buku kamus dewan senyap2 tanpa pengetahuan mak..mak memang taknak saya beli kamus tu sebab dah ada kamus dewan tapi ia edisi pertama..so, saya terpaksalah berkorban duit sikit demi angan2 ni.X)




lepas segala2nya dah disediakan, saya mula menaip sedikit2 novel tu. mujurlah saya dapat netbook AspireONE percuma yang diberikan oleh kerajaan kepada pelajar yang berhak dapat. kalau tak, dah lamalah saya ni buta IT..thanks a lot!! (^_^)..




tapi apa yang saya buat adalah.....






tu la ketagih saya bila buka aje netbook..(T_T) bukan setakat tu aje, malah kucing saya juga tumpang sekaki bila saya baru nak mula menaip..arghh!!!




kadang2, saya rasa macam malas nak buat novel..rasa fed-up pun ada sebab ramai yang merendah-rendahkan saya yang saya ni tak boleh buat novel..ada yang cakap novel saya takkan laku kerana sekarang ni novel cinta sedang meletup sampai ada yang dah buat drama tv..kecil hati sangat2..tapi atas sokongan semua kawan2: Liyana Syahirah, Miz Hara, Zikry Ray, kak Roza Zalia, Zamry Zailani, Mirea Pinkteddy & semua batch 94's sabgs, saya rasa betul2 bersemangat!! dalam rangkaian facebook, saya minta mereka komen dengan ayat2 novel saya..alhamdulillah, mereka memang banyak membantu saya!












saya bertuah kerana dapat kawan2 yang beri sokongan macam diorang..thanks friends!! aku sayang korang!! mungkin lepas ni, saya akan kurangkan online internet kerana kalau boleh saya nak cepat2 siapkan novel saya sebelum panggilan IPTA berlangsung..(^_^)

saya harap novel saya mendapat sambutan..

saya harap novel saya diterima oleh sayrikat..

saya harap agar novel unsur guru dapat dititikberatkan..

dan saya harap...

..agar dapat buat cikgu2 saya takkan lupakan pelajar2 batch 94 ni..


YOSH! BERUSAHA YAYAH!!





10 comments:

  1. chaiyok2x

    ReplyDelete
  2. yayah boleh!!...

    huhuhuhuhuhu...

    ReplyDelete
    Replies
    1. trima kasih uncle!! syg uncle lbih ar.. XD

      Delete
  3. go yayah! go yayah! i will support u! love you! ahax!

    ReplyDelete
  4. good luck weh.. meh dtg blog aku makan mee bandung hahah

    ReplyDelete