Sunday, 1 April 2012

ZaMaN KaNaK2: LaWaN JaDi KaWaN...

masa sekolah rendah dulu2, ada juga banyak kenangan yang saya cipta di SK Bakri Batu 5...tapi saya tak berapa ingat sangat kisah2 ketika saya berada dalam darjah 1-3..dah lama la kot, memanglah tak ingat, haha!!! masa saya tengah syok melukis gambar budak2, tiba2 aje saya teringat kisah ketika saya darjah dua..kalau tak silap, saya masuk kelas kedua (2 usaha)...

time saya darjah 2 usaha, saya agak kuat berlari & main2 ketika belajar...sampaikan ada cikgu2 terpaksa kejar saya ke sana sini bila nak belajar..haha!! kelakar betul...tak tahulah kenapa cikgu saya time tu sanggup berkejaran mendapatkan saya..XXD



kalau tak silap, dalam bulan april la gitu, darjah 2 usaha terima seorang murid baru dan dia duduk di sebelah saya..saya tak pernah tanya nama dan tempat tinggal murid baru tu...haha!! sebab masa tu saya kira macam somobng la sikit..yelaa...tak pernah duduk sebelah dengan lelaki..murid baru tu memang rajin belajar, agak peramah dan amat menghormati cikgu2..memang berbeza dengan sikap saya ketika tu..haha!! bila dah perangai pun berbeza, kitorang selalu juga bergaduh just sebab problem kecil..XXD



satu hari tu, cikgu bahasa melayu kitorang bagi BANYAK GILA kerja sekolah..jenuh tangan kitorang menyalin soalan2 kat papan hitam..tu baru soalan, belum buat jawapan lagi...hadooiiii.....kitorang ambil masa setengah jam menyalin soalan kat papan hitam tu..tak tahulah sama ada sempat siap menjawab atau tak. entah dari mana ajaibnya, murid baru tu siapkan kerja soalan tu dengan cepat! jawapan yang dia buat semua betul!! cikgu mulalah puji2 dia dan bagi dia 3 gula2 kalau tak silap..bila nampak aje murid baru tu dapat gula2, saya pun start jealous kat dia..haha!!



makin cepat dia siapkan kerja sekolah, makin banyaklah dia dapat habuan dari cikgu tu..dek kerana cemburu, saya pun berusaha buat kerja sekolah cepat2..mula2 tak boleh, tapi makin lama makin cepat masa yang saya gunakan untuk menyiapkan kerja sekolah..cikgu2 pun terkejut dengan 'perubahan' saya tu..haha!!



bila saya makin cepat siapkan kerja sekolah, makin banyaklah juga saya dapat habuan...hehew!! seronok tak terkata dapat gula2..sejak tu, saya cuba meniru perbuatan murid baru tu untuk dapatkan ganjaran lagi..saya ikut ke mana dia pergi dan berebut dengan dia bila ada cikgu minta tolong..haha!! macam apa aje, kan? X)



agak lama la jugak kitorang bergaduh2..dan lama-kelamaan kitorang jadi kawan rapat..kalau cikgu ada minta tolong, kitorang sama2 menolong cikgu..kalau saya ada masalah matematik, dia pun tolong saya selesaikan masalah kira2...kalau dia minta buku, saya tak lagi kedekut macam dulu..dan semenjak saya berkawan dengan dia, saya start menyukai kerja sekolah...semua kerja sekolah saya buat dengan perasaan happy..haha!! pelik betul..tak sangka pula bila berkawan dengan murid baru tu, saya makin rajin buat kerja sekolah..XD




even saya dan dia berkawan dah, tapi saya langsung tak tahu nama dia..haha!! pelik, kan? sebab saya selalu panggil dia MAT padahal saya tahu tu bukan nama dia..hehe. bila naik aje ke darjah 3, saya masuk kelas 3 usaha manakala dia masuk ke kelas 3 maju (kelas budak pandai)..sejak tu, kitorang tak rapat lagi dah..huk3. kalau ditakdirkan saya bertemu dengan 'lawan jadi kawan' tu, pertama sekali saya nak tanya adalah nama dia..haha!! harap dia tak lupakan kawan dia ni..(^_^)

MAT...aku harap kau tak lupakan aku yang nakal ni..haha!!


kawan lama takkan aku lupakan sampai bila2...(^_^)V











2 comments:

  1. hakhakhak...boleh plak x tanya nama... huhuhu...

    ReplyDelete
    Replies
    1. haha!! tu la...padahal duduk sebelah2 ajew kot...tapi langsung tak tahu nama dia..pelik2

      Delete