Monday, 16 April 2012

SeKoLaH PoNDoK PuNYa CeRiTa

masa tahun 2003 (tak silap), saya kena sekolah kat satu sekolah pondok kat Kampung Baru Muar. sekolah tu agak terpencil, so takde saper yang tahu sekolah ni wujud. jarak antara sekolah tu dengan rumah saya MEMANG JAUH..so, bile nak pergi ke sana, saya amek jalan pintas; masuk ke Sekolah Agama Bakri Batu 6 dan keluar melalui pintu belakang..haha!! setiap kali lalu ke kawasan sekolah tu, selalu juga bertembung dengan kawan2..kitorang tegur2 macam tu aje...tu la..tak tahulah kenapa saya tak boleh sekolah kat SABBE tu..




lepas lalu kat SABBE, saya kena pula lalu kat kawasan semak samun..jangan cakap ar..kat situ memang sunyi sepi...takde orang langsung yang lalu!! bila nak jalan kat sini, saya mulalah rasa macam ada hantu kat situ..haha!!




kadang2 sampai ke satu tahap tu, saya terpaksa berlari kuat bila cuaca tak berapa baik..lagi menakutkan bila hujan lebat siap ada petir lagi..bayangkanlah, kat semak samun tu banyak pokok2 tinggi..bila petir sambar pokok tu dan saya pula ada kat bawah.......................perghh memang tak dapat bayangkan..sebab tu saya terus lari..time ni ikut cakap mak: "kalau hujan, lari terus. kalau ada orang kat depan, langgar je..jangan sampai berhenti kat tepi pokok"..hhaha!!




lepas lalu kat semak tu, sekarang lalu pula kat kawasan kampung. kawasan ni saya suka!!! sebab dapat kejar2 anak ayam..haha!! kadang2 kejar kucing, kadang2 juga kejar itik2..




tapi, kadang2 tu kegembiraan mengejar anak ayam berubah bila bapak ayam datang.............




Perjalanan masih lagi belum berhenti...tipulah kalau saya cakap saya tak penat berjalan..penat!!! tapi kena teruskanlah juga sebab nak belajar agama..kadang2 bila dah terasa bosan, saya tengok binatang2 kat tepi semak dan parit. Pernah terjumpa kura2, ketam, ikan sepat...ada juga biawak2 yang ada kat tepi parit besar..haha! hari2 tengok biawak tu...agaknya biawak tu pun boring tengok saya..XXD




Sampai aje ke sekolah dah amek masa lebih kurang 20 minit..selalunya bila sampai, semua orang dah beratur nak baca doa dengan asma’ul husna..kat sekolah ni, kantin dan tandas takde disediakan. So, bila lapar aje, kitorang beli dari kedai terdekat & kadang2 beli makanan yang ustazah jual..kalau nak ke tandas, kitorang pergi kat surau depan sekolah..selalunya saya beli nasi goreng dari ustazah sebab makanan kat kedai tu semuanya mahal2..dah lah pergi sekolah bawa seringgit aje..haha!




Aktiviti masa rehat, memang ada! Disebabkan kawasan sekolah tu agak sempit, kitorang bermain kat dalam sekolah aje..kadang2 main kat surau..kat situ, kitorang main ting2, sorok2, police centry..ahax! permainan yang popular masa tu ialah main tepuk kad..pernah juga try main. Tapi......................




Waktu balik memang menakutkan..bayangkanlah keadaan pukul 6.30 petang..lalu pulak kat kawasan semak samun..perghh!! takut betul! Mujurlah ada kawan (tak ingat nama sape) volunteer nak temankas saya..yuhhuu!!! tempat yang paling menyeksakan ialah kat kawasan perkampungan yang saya kejar anak2 ayam tadi. Sejak tu, binatang2 kat situgarang semacam je, especially bapak ayam dengan angsa..>,<’’



Ada teman pun takde guna..sebab kitorang2 sekali bapak ayam tu kejar..huwaa!! menakutkan betul!




Sampai aje kat rumah, baju basah kena peluh..kain sekolah kotor kena air parit..kasut, jangan tanyalah..penuh lumpur! Haha...lawak2. tu baru satu hari, belum lagi setiap hari..XXD




Sebulan lepas tu, saya berpindah ke SABBE, sekolah yang agak dekat dengan rumah saya..syukur2..takde lagi bapak ayam yang kejar saya lagi..hahax!! walau apapun, saya tetap rindukan saat2 jadi murid kat sekolah pondok tu..rindu pekse sama2..rindu main sama2..rindu solat berjemaah sama2..tak tahulah sekolah tu masih ada lagi atau tak..tak kisahlah tapi apa yang penting, bapak ayam tu gerenti dah buat lauk raya..yiehaaa!!!!!






















2 comments:

  1. hakhakhak... yep!! kenangan itu tak bley dijual beli... takde nilai harganya... huhu

    ReplyDelete
    Replies
    1. hehe...ni pun ingat sikit2..X)

      Delete