Sunday, 5 February 2012

Di MaNa KaN Ku CaRi GaNTi (part 2)...




Selepas secret dikebumikan..
Kawan 1: dayah, sblm arwh ckgu mninggal, dia ad x bg pesan ap2 kt ko?

Yayah: (?_?) xd..knape beb?

Kawan 1: ko citer ar kt dayah..(rase b’salah)

Kawan 2: isy..ko ar..aq x ingt!

Yayah: oi2..korg ni pehal? Citer jew ar..susah benor kew? (pening)

Kawan 1: eerrmm…(pndg muke yayah). Actually, cikgu ad citer psl ko..errmm..

Yayah: (start nk nanges) dia ckp ap?

Kawan 2: arwh ckgu mula2 tnye, dlm byk2 wane, ko suke wane ap? Aq jwb ar ko suke wane hitam. Pastu ckgu ckp, boleh x awk b’dua suruh dia suke wane biru.

Kawan 1: cikgu ckp, mgkin ko x sedar slama ni dia byk bagi sokongn kt ko. Dia suka beri nasihat kat ko wlaupun gune bhasa yg xssuai sbagai ank murid dgn guru. Errmm…aq xtw knp dia puji2 ko kelmarin. Bkn ke ko dgn ckgu b’gaduh x abis2?

Yayah: aq xtw..(start nanges). Smalam dia suruh aq ingt lagu P Ramlee..

Kawan 1 & Kawan 2 masing2 b’pandangn..

Kawan 2: dayah..sebenarnye kn..(suara sebak). Cikgu ad bg surat kt aq pagi smlm..dia suruh aq bg kt ko. Sori, aq bg agk lewat..errmm..sori lg skali sbb aq dh bace isi surat ni. (hulur shelai kertas wane biru)

               Isi suratnye:
Buat anak muridku yg selalu sakitkan hatiku, Hidayah..
                Mesti kau pelik bila aku beri surat pada kau, kan? Sebenarnya,aku x tahu kenapa bulan ni aku rasa seperti kehilangan sesuatu yg amat berharga nanti. Mungkin aku akan mati kot..sebab aku kan selalu muntah darah. Haha! Aku nak kau tahu sesuatu..Dayah, aku betul2 minta maaf..aku x ada sedikitpun rasa benci pada kau..aku ingt lagi bila kau ckp kau benci aku bila aku msuk ke tuisyen ni buat pertama kali, kau paling pendiam antara yg lain. Melalui mate kau, aku dpt agak kau seorg yg suka pendam masalah.
                Aku cuba nak buat kau senyum, tp kau mcm xsuka aku. Aku x sedar pun yg kita ni jd rapat dgn cara benci-membenci camni..tapi aku dapat agak kau anggap aku mcm pembakar semangat kau. Jgn b’dalih, aku dpt baca fikirn kau. Walaupun kita selalu gaduh, tapi aku dapat rasa aku betul2 gembira..kalau sehari aku x gaduh dgn kau, aku rasa kosong. Haha! Aku nak mintak 1 permintaan, boleh x kita betulkan semula keadaan ni? Aku teringin nak dengar kau panggil aku “cikgu”..kau panggil sekali je x apa..aku nak ingat sampai bila2. Sbb kau sorg aje belum panggil aku dgn gelaran “cikgu” kt kelas tuisyen ni..
                Kalau diizinkan TUHAN, cikgu nak ajak Dayah & kawan2 pergi melawat guru2 sekolah lama cikgu raya nanti. Oh ya..cikgu akan tunaikan janji cikgu pada Dayah mase gerak gempur UPSR bulan lepas. Cikgu beri hadiah sepasang kurung biru akhir puasa nanti. Sorry, cikgu rasa warna biru tu ssuai utk Dayah. Raya nanti pakai baju kurung tu ye..cikgu nk tgok...


"Ingatlah..kasihi insan yg berada di sisi anda..ap yg yayah tulis ni skadar renungn b’sama...xd niat yayah nk bangge2 dgn sjrh itam ni"

No comments:

Post a Comment